in Inspiratie

Stress kan leiden tot ziekte

Iedereen weet dat je van teveel stress ziek kunt worden. Wat is nu precies de impact van stress op je gezondheid? Er is in de afgelopen vijftig jaar veel onderzoek gedaan naar hoe groot de kans is dat je ziek wordt door veel stress in je leven. Grote levensgebeurtenissen, zowel negatief als ook positief, halen ons leven soms overhoop. Grote veranderingen geven ons stress. Bij grote veranderingen staan we op scherp. We raken sneller uitgeput. We krijgen pijnklachten. Ons functioneren wordt beperkt en na langdurige stress wankelt ons immuunsysteem.

Hoeveel stress is teveel stress?

Er zijn slepende gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld onrust op je werk, dealen met een chronische ziekte, mantelzorgen of regelmatig spanningen thuis.

Er zijn ook acute ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals een sterfgeval van iemand die je liefhebt of een plotseling ontslag door het faillissement van het bedrijf waar je werkt.

Jouw lijf, hoofd en ziel kunnen een bepaalde druk in je leven aan. Als de druk te groot wordt en jouw veerkracht onvoldoende is, dan krijg je last van stressklachten. Je kunt dan ziek worden, depressief worden of uitvallen.

De stress schaal van Holmes en Rahe

In 1967 hebben de psychiaters Thomas Holmes en Richard Rahe een grote studie gedaan naar de invloed van stressvolle gebeurtenissen op de gezondheid. Zij onderzochten de dossiers van 5.000 mensen en kwamen tot de conclusie dat er een verband is tussen het mee maken levensgebeurtenissen en het krijgen van een ziekte.

Holmes en Rahe hebben een lijst opgesteld met 43 levensgebeurtenissen. Iedere levensgebeurtenis is op basis van het onderzoek voorzien van een score, die de impact bepaalt van de gebeurtenis. Als je kijkt naar het totaal aantal levensgebeurtenissen in het afgelopen jaar, dan tel je alle scores op en kom je tot een totaalscore. Scoor je hoger dan 150 punten, dan is er een kans dat je ziek of depressief wordt.

Iedereen ervaart het leven anders

Natuurlijk is zo’n puntensysteem niet 100% betrouwbaar. Het geeft een indicatie van de kans op ziekte. Iedereen gaat anders om met gebeurtenissen. Onze persoonlijke draagkracht en onze veerkracht verschillen ook van elkaar.  Daarnaast houdt deze lijst geen rekening met de tijdgeest. Ons leven is flink veranderd de afgelopen jaren. De werkdruk is hoger dan ooit. We hebben de hele dag contact met elkaar via social media, mobiele telefoons. We zitten achter laptops, mobiels, facebook, twitter, Netflix. Je kunt tegenwoordig ’s avonds en op zondag je winkelinkopen doen. De maatschappij kent weinig rustmomenten. Als je jezelf hier niet tegen beschermt, heb je altijd te maken met een stress verhogende achtergrondruis.

Misschien zijn er daarnaast andere levensgebeurtenissen toe te voegen aan de lijst. Een belangrijke levensgebeurtenis die ik hier mis is de Overgang. Welke levensgebeurtenissen zou jij willen toevoegen aan de lijst?

Hoeveel stress draag jij bij je?

Toch wordt in de psychologie nog steeds met de stress schaal van Holmes en Rahe gewerkt. Je kunt zelf ook labels hangen aan wat jij ervaart als stressvol. Zo denk je bewust na over wat jou specifiek stress geeft.

Kijk eens naar de lijst met 43 levensgebeurtenissen en leg ze naast alle ingrijpende gebeurtenissen in jouw leven het afgelopen jaar. Hoeveel levensingrijpende veranderingen heb jij mee gemaakt? Kun jij daar nog andere gebeurtenissen of omstandigheden aan toevoegen? En hoe was het de afgelopen twee jaar?

Maak jouw balans op

Voor een stressvrijer leven is het goed om eerst balans op te maken door jezelf vragen te stellen. Hoe gaat het nu eigenlijk echt met me? Waar sta ik nu? Wat ervaar ik als belastend? Waar heb ik mee te dealen?  Wat belemmert mij?

Je hebt het niet altijd voor het zeggen. Het leven brengt soms onverwachte en ongewenste gebeurtenissen. Daar moet je mee leren omgaan. Je kunt jezelf sterker maken. Jouw veerkracht vergroten. Zodat jij de stressvolle gebeurtenissen in je leven beter kunt dragen. Hoe meer veerkracht je hebt, des te beter beweeg je mee met de storm in je leven.

Check jouw stress score

Wil je het score formulier van Holmes en Rahe voor jezelf invullen? Download het hieronder en vul het voor jezelf in.

Heb je interesse in de Grip op Stress  workshop dag of in een persoonlijk traject om de stress in jouw leven aan te pakken? Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan via: mirjam@meervrouw.nl

Recente berichten

Laat een reactie achter

een × een =