in Inspiratie

Vergeetachtigheid tijdens de overgang

Veel vrouwen hebben last van vergeetachtigheid en een vaag hoofd tijdens de overgang. Met name in de pre-overgang is dit een typische klacht. Herken je deze klachten? Je raakt spullen kwijt, je wil iets vertellen en je weet gelijk al niet meer waarover of je deelt een verhaal en je komt niet meer op de naam van iets of iemand. Je brein voelt soms als pap en je gedachten gaan zo traag als stroop. Vergeetachtigheid is zo frustrerend!

Typische overgangsklachten

Neurologisch onderzoek in de Verenigde Staten wijst uit dat vrouwen niet alleen last krijgen van hun geheugen.  Ook hun motorische functies, concentratie en werkgeheugen kunnen achteruit gaan. Een vaag hoofd en vergeetachtigheid is een typische overgangsklacht. Ongeveer 60% van Westerse vrouwen krijgt er in min of meerdere mate last van.

Vaag hoofd

Misschien ben je meestal een kei in organiseren en plannen, maar opeens lukt het je niet om doelen te stellen en overzicht te houden. Of je maakt wel een plan, maar je vindt het lastig om je eraan te houden. Je voelt je chaotisch en haalt dingen door elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld een kamer inlopen en je vervolgens afvragen waar je naar toe gaat en wat je ook al weer ging doen.  Dit kost allemaal veel energie. Je gaat aan jezelf twijfelen. Ben je wel normaal? Heb je last van beginnende dementie? Ben je gek aan het worden? Breinblubber geeft veel frustraties en irritaties.

Goed nieuws na de menopauze

Het goede nieuws is dat, als de hormoonschommelingen voorbij zijn na de menopauze, je brein went aan het lage gehalte oestrogenen. Je hersenen passen zich aan en je kunt weer helder denken, meer onthouden en beter concentreren. De rook en mist verdwijnt uit je hoofd!

Vijf tips voor een frisser hoofd

Het slechte nieuws is dat deze mentale klachten jaren kunnen aanhouden, omdat de overgang gemiddeld vijf tot zeven jaar duurt. Je kunt wel voor jezelf zorgen zodat je beter in je vel zit en je kunt je hersenen helpen voor meer helderheid.

Tip 1 Verbeter je leefstijl

Pak je leefstijl aan! Let op je voeding. Zorg voor voldoende omega-3 vetten in je voeding en eet dagelijks minimaal 400 gram groenten. Beweeg regelmatig en krijg inzicht in wat jou stress geeft en ga aan de slag om je leven stressvrijer in te richten.

Tip 2 Voldoende slaap

Zorg dat je voldoende nachtrust krijgt. Lees hier mijn 9 tips voor een goede nachtrust.

Tip 3 Stimuleer je brein

Blijf je hersenen stimuleren. Leer een nieuw muziekinstrument bespelen en neem hier rustig de tijd voor. Je kunt ook een vreemde taal leren. Voor onderhoud kun je ook kiezen voor uitdagende kruiswoordpuzzels of andere breinkrakers.

Tip 4 Stop multitasking

Stop met multitasking. Iedereen beweert dat vrouwen zo goed zijn in multitasking, maar helaas valt dat tegen. Teveel zaken tegelijk doen, geeft een overbelasting van onze hersenen en leidt tot stress. Houd je hoofd fris en voer 1 taak tegelijk uit. Je zult merken dat dit helpt met het houden van focus.

Tip 5 Hormoontherapie

Probeer je overgang zoveel mogelijk natuurlijk door te gaan. Je maakt wellicht al goed gebruik van fyto oestrogenen en ondersteunende kruiden. Je houdt je aan een hormoonproof leefstijl en toch lukt het je niet om in balans te blijven. Dan kan reguliere geneeskunde je tijdelijk helpen met jouw hormoonbalans. Is de vergeetachtigheid onhoudbaar en heb je ook veel last van andere overgangsklachten. Overweeg dan hormoontherapie. Lees je goed in en ga hiervoor naar je huisarts of naar een gespecialiseerde vrouwenkliniek.

 

Recente berichten

Laat een reactie achter

12 − 8 =