Heb jij wel eens het gevoel dat je werk met je aan de haal gaat? Dat je de teugels niet meer in handen hebt? Balans is het toverwoord voor stressvrijer werken. Na inspanning, ontstaat er balans door ontspanning en zo voorkom je overspanning. Hieronder geef ik je 13 tips voor stressvrijer werken:
1. Focus op 1 taak tegelijk
Multitasking levert stress op. Ook voor vrouwen! Probeer je te concentreren op 1 taak tegelijk. Focus scheelt je veel energie en geeft een rustiger hoofd. Het geeft ook meer voldoening als je een taak kan afronden voor je aan de volgende begint
2. Maak onderscheid tussen jouw prioriteiten en die van jouw collega’s!
Sta je altijd klaar voor jouw collega’s of heb je het gevoel dat jij overal nodig bent? Probeer je te richten op jouw eigen prioriteiten. Wat urgent is voor jouw collega, hoeft niet belangrijk te zijn voor jou. Maak dus een takenlijst en stel goed vast wat voor jou belangrijk en urgent is om te doen. Communiceer ook duidelijk wat voor jou prioriteit heeft. Als je halve toezeggingen doet om iemand te helpen terwijl je eigenlijk geen tijd hebt, dan krijgen zowel jij als jouw collega meer stress. Zodra je ruimte hebt in jouw agenda, kun je natuurlijk weer klaar staan voor je collega’s.
3. Weg met de multi-prikkels!
De afgelopen tijd zijn onze omgevingsprikkels verveelvoudigd. Er komt een oneindige stroom prikkels binnen via onze zintuigen door telefoontjes, e-mails, posts op Facebook, Whatsappjes, Instagram berichten, sms’jes en tweets. We hebben de neiging om overal op te reageren. Ook op ons werk raken we snel afgeleid door een veelheid van snelle communicatiemomenten. Plan prikkel-vrije blokken in je dag! Durf jij je mobiel overdag af en toe op vliegtuigstand te zetten? Lukt het jou om alleen op gezette tijden te reageren op alle mails en appjes die binnenstromen? Om focus te houden en je hoofd te ontspannen is het goed regelmatig de prikkelovervloed te dempen.
4. To Do & Not To Do
Als het voor je werk mogelijk is: maak een haalbare actielijst en zet er ontspanningsmomenten op. Ontspan door een wandeling, een kopje koffie of thee met een collega, een rek-en-strek, een korte meditatie of opruim sessie. Je hersenen kunnen niet uren focus houden. Houd regelmatig een microbreak. Dit is een hele korte pauze van een paar minuten, waarbij je even wegloopt van je werkzaamheden. Je kunt even rekken en strekken. En daarna werk je weer door. Dat levert je beter resultaat en vermindert stress. Voor sommige werknemers is het toilet een van de weinige plekken om even tot jezelf te komen. Geldt dat ook voor jouw werk? Prima! Ga wat vaker naar het toilet en dan wel zonder je mobiel!
5. Ik wandel, jij wandelt, wij wandelen!
Wandelen is gratis, makkelijk, kost weinig inspanning en geeft weinig belasting. Wandelen is super gezond! De beweging maakt je hoofd leeg en het ontspant je lijf. Nodig je collega’s uit om samen een rondje te doen. Samen wandelen ontspant nog meer. Denk aan een lunchwandeling samen of loop een rondje in de buurt als tussendoortje.
6. Ont-moet je collega’s
Drink en eet regelmatig samen met collega’s. Spreek ook eens een collega aan die je minder goed kent en laat je verrassen door wat jullie gemeen hebben met elkaar. Vier je successen samen met je collega’s. En vraag je collega’s regelmatig om hulp. Betrek je collega’s tijdig bij je werkzaamheden en deel jouw verhaal. Wat heb jij nodig en wat hebben jouw collega’s nodig. Samen werk je aan een gemeenschappelijke veilige bedding waar in je je gedragen voelt. Ervaar je wrijving met een collega? Nodig deze collega uit voor een wandeling en ga een gesprek hierover aan. Ga op zoek naar hoe jullie het samen prettiger kunnen krijgen. Goed contact met je collega’s zorgt voor stressvrijer werken!
7. Maak tijd voor pauzes
Had ik al gezegd dat pauzes heel belangrijk zijn? Ik herhaal: ze zijn heel belangrijk! Haal altijd zelf je drinken en nodig je collega’s uit even mee te lopen om ook drinken te halen. Zo ontspannen jullie samen. Heb je lunchpauze? Stop dan echt met werken. Lunchen achter een computerscherm draagt niet bij aan ontspanning. Focus op wat je eet en geniet ervan! Kom echt even op adem. Je werkt daarna een stuk effectiever en meer in balans.
8. Leer Nee zeggen
Vind je nee zeggen moeilijk? Onderzoek hoe dit komt. Zeg je meestal ja tegen extra werk omdat je graag voor anderen klaar staat? Of omdat je dit ziet als je plicht? Of omdat je weet dat als jij het doet, het werk ook goed gedaan wordt? Of omdat je graag aardig gevonden wil worden? Onderzoek wat jouw patroon is en oefen vaker met nee zeggen. Ga eens na in welke situaties je ja zei terwijl dit eigenlijk niet goed uitkwam. En probeer dit een volgende keer anders doen. Nee zeggen, levert je mogelijk kortdurende stress op, maar uiteindelijk levert het je een stressvrijere werkdag op.
9. Wissel leuk en vervelend werk af
Schrijf eens op wat je leuk vindt aan je werk en wat je minder leuk vindt. Hoe is de verhouding tussen leuke onderdelen van je werk en de dingen die je liever niet doet? Als je zinvol werkt doet en je bent tevreden over de inhoud je werk, dan lukt ontspannen vaak beter. Welke onderdelen van je werk vind je vervelend? Is het teveel en uit verhouding tot de leuke klussen? Past het werk nog wel bij je? Is het werk teveel of is het te moeilijk? Of juist te makkelijk en ben je onderspannen? Evalueer regelmatig of jouw werk in balans is en onderzoek wat jij nodig hebt. Als je jouw eigen werk kunt indelen, dan kun je jezelf belonen met leuke klussen na het doen van minder leuke klussen.
10. Bewaak je werkdruk
Een hoge werkdruk hoeft niet te betekenen dat je teveel werkstress hebt. Als je werk doet waar je veel voldoening uit haalt en je zorgt goed voor jezelf en ontspant regelmatig, dan kun je lange periodes hard werken onder een hoge werkdruk. De stress die ontstaat is positieve stress. Je bent lekker bezig, klaar voor actie en je kunt de hele wereld aan. Belangrijk is dat je tijdig zorgt voor voldoende ontspanning zodat je lichaam en geest in balans blijven. Ook positieve stress kan op de lange termijn leiden tot overspannenheid. Ervaar je de werkdruk als te hoog en is het frustrerend dat je je werk niet kan uitvoeren zoals je zou willen. Voel je je opgejaagd en onrustig door een overvloed aan werkzaamheden? En heb je het gevoel dat er te weinig ruimte is voor ontspanning? Dan kan een te hoge werkdruk makkelijk leiden tot overspannenheid. Voorkom overbelasting door tijdig te signaleren bij jezelf of jouw leidinggevende dat de werkdruk te hoog is en dat je hierdoor uit balans raakt. Voorkomen werkt beter dan genezen.
11. Eet gevarieerd, gezond en met aandacht
Net als thuis kun je op je werk het beste gevarieerde en verse voeding eten. Vermijd zo veel mogelijk suiker in je voeding tijdens het werk. Door het eten van suiker belast je je stresssysteem. Als je eet, doe dit altijd bewust en loop even weg van je werkplek. Als er af en toe een lekker taartje is vanwege een jarige collega of co-worker en je hebt er zin in, geniet er dan met volle teugen van en zonder schuldgevoelens! In gezelschap bewust genieten van eten met elkaar geeft een ontspannen gevoel. Kies je momenten, het gaat om de balans!
12. Rond je werkdag goed af
Dat betekent dat je niet altijd bereikbaar bent voor je werk en niet overal meer op reageert. Zoek ontspannende activiteiten, die niks met je werk te maken hebben. Leg je werk echt weg en richt je op andere dingen. Merk je dat je toch steeds nadenkt over je werk, praat er dan met iemand over en noteer je zorgen in een piekerschrift.
13. Zorg voor een goede nachtrust
Je lichaam herstelt tijdens je slaap. Een goede nachtrust met voldoende slaapuren helpt je bij stressvrijer werken. Als je stresssysteem na een drukke werkdag aan blijft staan doordat je te weinig rust neemt, kan dit slaapproblemen veroorzaken. Je kunt dan in een vicieuze cirkel belanden en je chronisch overbelast voelen. Klik hier voor 9 tips voor een goede nachtrust.