in Tips

WIL JIJ OOK IEDERE AVOND ALS EEN BLOK IN SLAAP VALLEN?

Wij hebben gemiddeld 7 tot 8 uur slaap nodig om te herstellen van al onze activiteiten. Ons fysieke lichaam komt na inspanning door ont-spanning weer in balans. Alle prikkels, die je via jouw zintuigen hebt ontvangen gedurende de uren dat je wakker en actief was, krijgen een plekje in je hoofd. Uit nieuw onderzoek blijkt dat onze hersenen een schoonmaakprogramma ondergaan. Je hersenen worden gereset. Tijdens het slapen krimpt een deel van de hersencellen. Hierdoor is er meer ruimte in de hersenen en schadelijke stoffen worden afgevoerd. Als je een goede nacht slaap pakt, dan word je fris wakker. Klaar voor de nieuwe dag!

Helaas lukt het niet iedereen om goed in slaap te vallen en daarna door te slapen tot de volgende ochtend. Als je overdag te weinig rust neemt, dan blijft je stress systeem actief. Hierdoor raak je uit balans. Het ont-stress systeem kan dan niet geactiveerd worden en je blijft gespannen. Als je hierdoor slecht slaapt, krijg je nog meer stress overdag door een slaapgebrek en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel van stress en slaapproblemen. Hoe kun je hier uit komen?

EEN GOEDE NACHTRUST BEGINT MET ONT-SPANNEN IN SLAAP VALLEN

Hier 9 tips om goed in slaap te vallen:

  1. Zorg voor een schone, frisse en prettige ruimte die je echt associeert met slapen.
  2. Ga op tijd naar bed en laat minimaal twee uur voor het slapen je mobiel en televisie links liggen. De visuele prikkels van het scherm kunnen je wakker houden. Ga op zoek naar een ontspannende invulling voor het slapen gaan.
  3. Drink geen koffie of andere cafeïne of theïne houdende dranken. Kies eventueel een ontspannende kruidenthee.
  4. Ga bijtijds naar bed volgens een vast ritueel. Focus op het slapen gaan en laat andere zaken liggen. Neem bijvoorbeeld een warme douche, lees een niet al te spannend boek of luister naar muziek, natuurgeluiden of een visualisatie.  Voel welk ritueel voor jou werkt.
  5. Heb je toch een druk hoofd voor het slapen gaan en merk je dat je aan het malen bent? Neem dan 5 minuten en schrijf al je zorgen en gedachten op in een speciaal pieker boekje. Schrijf zo snel mogelijk en gun jezelf geen tijd erover na te denken. Geef de spoken in je hoofd en de belangrijke acties die je wil onthouden een plekje in het boekje en berg het boekje op in een lade. Daarmee houd je de gedachten niet vast in je hoofd.
  6. Zorg dat als je gaat slapen alles in de ruimte donker is. Een kleine lichtprikkel kan al voldoende zijn om niet goed in te slapen. Leg je mobiel in een andere kamer en als je hem gebruikt als wekker, zet hem dan op vliegtuigstand en draai hem met het scherm naar beneden.
  7. Vermijd het gebruik van kunstmatige slaapmiddelen, tenzij je dit neemt in overleg met een arts vanwege een compleet verstoord slaapritme. Als je lijf helemaal uitgeput is en niet meer in slaap valt, dan is het belangrijk eerst bij te slapen. Nadeel van kunstmatige slaapmiddelen is dat je lichaam er afhankelijk van kan worden.
  8. Als je er zin in hebt, knuffel, masseer en vrij met je lief of met jezelf voor het slapen gaan. Aanraken maakt oxytocine los in je lichaam. Dit hormoon helpt bij het ontspannen en ont-stressen.
  9. Ga slapen met een glimlach. Kies een vaste houding die het allerlekkerste ligt. Zucht eens diep. En nog eens. En nog eens…

Slaap Lekker!


Heb jij last van stressklachten? Zou je dingen willen veranderen in je leven, maar weet je niet hoe? Loop je vast?

Ik begeleid jou graag met wandelcoaching. Wandelen geeft letterlijk ruimte en de natuur reflecteert als een spiegel op jouw hulpvraag. Ik bied je graag een gratis en geheel vrijblijvende intake aan van een half uur met een heerlijk kopje koffie of thee op het mooie landgoed van Amelisweerd in Utrecht. Neem contact met mij op via: mirjam@meervrouw.nl

Recente berichten

Laat een reactie achter

15 − 9 =