in Inspiratie

Iedere week een andere vrouw!

Zijn jouw hormonen uit balans? Ben jij je er bewust van hoe jouw lichaam per week verandert en jouw stemming en energie mee beweegt? Hoe beweegt jouw vrouwelijke ritme eigenlijk?

Ze zeggen wel eens dat een vrouw, met een natuurlijke cyclus, iedere week een ander mens is. Misschien zelfs iedere dag een ander mens! Vrouwen met een natuurlijke cyclus zijn steeds in beweging. Dan extravert en vervolgens introvert. Het ene moment energiek en dan opeens traag en moe. Onze veranderlijkheid heeft meestal te maken met onze hormoonbalans. We zijn overgeleverd aan onze vrouwelijke hormonen en die gaan regelmatig alle kanten uit! Ik neem je graag mee door de vrouwelijke hormonale cyclus en wat dit met jouw energie doet.

Volg jouw vrouwelijke ritme naar buiten

Ben je een gezonde vrouw in de vruchtbare leeftijd, dan kun je een duidelijk ritme ervaren in je cyclus. Die cyclus duurt gemiddeld 28 dagen. Onze vrouwelijke hormonen worden voornamelijk aangemaakt in onze eierstokken. De eerste twee weken rijpen de eicellen en de eierstokken maken zich klaar voor de eisprong. De rest van ons lichaam doet hier vrolijk aan mee. We zijn energieker, actiever en meer extravert. Vlak voor onze eisprong pieken we. Oh lala! We voelen ons sexy en we stralen meer dan anders. Dit is een hele goede tijd voor een sollicitatiegesprek! Onze omgeving merkt ons ook beter op. We zijn meer symmetrisch, ruiken lekkerder en krijgen meer complimenten. We voelen ons veerkrachtiger dan ooit!

Plop!

Na zo’n twee weken volgt de eisprong. Voel jij wanneer jouw eisprong plaatsvindt? Er zijn vrouwen die nooit iets voelen en er zijn vrouwen die zo overgevoelig zijn dat ze last hebben van hun eisprong. Ze ervaren een zeurende pijn in de onderbuik. Of een scherpe plop. Soms is het plekje precies aan te wijzen. De eierstokken laten afwisselend een eitje springen. De ene keer rechts en dan weer eens links. Rondom de eisprong zijn we vruchtbaar en daarna gaan we door naar de volgende fase.

Volg jouw vrouwelijke ritme naar binnen

Na de eisprong neemt jouw energie langzaam af. Je keert wat meer naar binnen. Jouw introverte fase breekt aan. Je bent intuïtiever en krijgt meer behoefte aan rust. Misschien voel je je wat opgeblazen door het hormoon progesteron, dat in het tweede deel van jouw cyclus, toeneemt. Langzaam trek jij je wat meer terug. Jouw hersenen krijgen het signaal dat het eitje niet bevrucht is en jouw baarmoeder maakt zich klaar voor haar grote schoonmaak. Met de eerste dag van jouw menstruatie start een nieuwe vruchtbaarheidscyclus. De meeste vrouwen krijgen het meest last van hun hormonen in deze tweede fase.

Als jouw hormonen alle kanten op gaan

In onze drukke maatschappij, waarin we heel veel moeten, raakt onze hormoonhuishouding snel uit balans. Onze hormoonhuishouding en onze cyclus is prachtig bedacht door Moeder Natuur, maar het is erg gevoelig voor stress en verkeerde voeding. Hierdoor hebben steeds meer vrouwen last van hormonale klachten. Zo neemt het aantal vrouwen vanaf 35 jaar met PMS klachten (Pre Menstrueel Syndroom) drastisch toe. Dit zijn klachten zoals stemmingswisselingen, pijnlijke borsten, slechter slapen,  hormonale migraine of megatrek in snelle koolhydraten. Ook de pre-overgang draagt bij aan meer hormonale klachten. Was je al uit balans, dan zorgen de eerste jaren van de Overgang vanzelf voor nog meer chaos.

Jouw eerste stap naar meer balans

Heb jij een gevoelige cyclus? Heb jij last van jouw schommelende hormonen? Wil je graag meer vat op jouw hormoonhuishouding krijgen? Begin eens met jouw persoonlijke ontdekkingsreis naar jouw eigen natuurlijke vrouwelijke ritme. De kunst is om met jouw cyclus mee te bewegen. Zodra je jouw ritme herkent, jouw klachten in beeld brengt en je afstemt op wat jij voelt, maak je een eerste stap naar meer balans. Houd een dagboekje bij of maak gebruik van een cyclus app, die je kunt downloaden op je mobiel. Plan hele actieve afspraken bewust in de eerste helft van je cyclus en last meer tijd voor ontspanning in tijdens de tweede helft van je cyclus, met name op de dagen voor je menstruatie.

Leer omgaan met stress!

Voor een optimale hormoonbalans is het vooral belangrijk om de stress in je leven aan te pakken. Zoek uit wat jou stress geeft en ga hiermee aan de slag. Vraag hulp als je dat nodig hebt. Als je moe bent, zorg dan voor rust. Heb je trek, zorg dan voor voedende voeding. Als je onrustig bent en veel gaat piekeren, kom dan in beweging. Stressvrijer leven, gezond eten en lekker bewegen zijn de drie basis ingrediënten voor een gezonde hormoonbalans.

Recente berichten

Laat een reactie achter

drie + vijf =